fot. https://pixabay.com/

To pytanie, które zadaje sobie wiele osób. Tych chcących pozbyć się nadmiaru kilogramów, ale i takich, które chcą chronić się przed rozwojem groźnych chorób. Jak powinien wyglądać zdrowy jadłospis? Podpowiadamy na jakie kwestie zwrócić szczególną uwagę.

Co oznacza „zdrowy jadłospis”?

Pierwsze co się nasuwa – to brak szkodliwych produktów. A przynajmniej znacząca ich redukcja. Zdrowe odżywianie nie wymaga aż pełnej rezygnacji ze smacznych, ale niestety szkodliwych produktów. To znaczy oczywiście można się na to zdecydować. Jeśli jednak raz na jakiś czas umilicie sobie oglądanie seriali przy pomocy chipsów, to nie zepsuje to Waszego zdrowe menu.

Taki jadłospis przede wszystkim oznacza racjonalne podejście do odżywiania. Nie tylko poprzez pilnowane regularności posiłków i ich ilości w ciągu dnia. A także dostarczania potrzebnych organizmowi składników. To również racjonalne podejście do „małych” grzeszków.

Jak powinien wyglądać zdrowy jadłospis?

Przede wszystkim powinny się w nim znaleźć produkty zapewniające potrzebne organizmowi makroelementy: białka, węglowodany i tłuszcze. W przypadku zdrowego jadłospisu dwa ostatnie składniki mają przy sobie „gwiazdkę”. W kontekście węglowodanów – należy postawić przede wszystkim na złożone. Tłuszcze z kolei – pochodzenia roślinnego, ale i też i ryb. To kwasy Omega- niezbędne dla prawidłowego działania organizmu. Takich wybór pozwala z kolei uniknąć szkodliwych tłuszczy Trans.

Zdrowy jadłospis to również odpowiednia zawartość witamin i pierwiastków niezbędnych do prawidłowego działania organizmu. Z tej drugiej grupy to między innymi żelazo, cynk, potas i magnez. Witaminy A, C, E i grupa B. Dobrą informacją jest to, że nie będziecie mieli kłopotów z dostarczeniem wymienionych składników.

Wystarczy do menu włączyć warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, drób i kasze. To podstawowe elementy zdrowego jadłospisu. Zapewniające ważne dla organizmu składniki. W menu oczywiście możecie również umieścić inne produkty. Wszystko zależy od Waszej wyobraźni i pomysłów na zdrowe posiłki.

O czym pamiętać tworząc menu?

Jadłospis najlepiej ułożyć od razu na 7 dni. Po pierwsze to pozwala za jednym „zamachem” kupić wszystkie potrzebne produkty. Część dań można spokojnie przygotować na kilka dni do przodu. W ten sposób oszczędza się czas. Który można wykorzystać na planowanie aktywności fizycznej. Wytrąca to też argument „nie mam czasu na zdrowe odżywianie”.

Przygotowanie jadłospisu na tydzień daje też – bardzo potrzebne w reżimie odżywiania – poczucie swobody. Ciężko przecież przewidzieć na co będziecie mieli ochotę za półtora tygodnia. Planując na siedem dni nie stajecie się „zakładnikiem” długiego menu.

Układając jadłospis na tydzień, jeszcze jedna sprawa staje się zaletą takiego rozwiązania. Brak marnowania jedzenia. Generalnie tworzenie planu poszczególnych posiłków pozwala sporo tego ostatniego zaoszczędzić. Koniec z marnowaniem jedzenia. Wasz portfel również to pozytywnie odczuje.

Dobrze zaplanowany zdrowy jadłospis musi być koniecznie dostosowany do codziennej aktywności. Inaczej powinno wyglądać menu osoby pracującej fizycznie. Innego zapotrzebowania kalorycznego potrzebuje ktoś za biurkiem. Jeśli zdrowy jadłospis ma pomóc się odchudzić, ten ostatni aspekt też trzeba uwzględnić.

Podstawą każdego menu jest oczywiście śniadanie. To najlepiej zjeść maksymalnie godzinę po przebudzeniu. To w zasadzie najważniejszy posiłek, który powinien dostarczyć energii do pracy. Śniadanie pobudza również metabolizm. Najlepiej jeść na nie produkty zawierające węglowodany złożone.

Obiad powinien pojawić się między 13 a 15. W miarę oczywiście możliwości. Nie powinien być zbyt obfity. Z drugiej strony musi dać nam możliwość „wytrwania” do kolacji. Na obiad można jeść produkty bogate w białko, węglowodany (pełnowartościowe) i tłuszcze.

Kolacja musi być lekkostrawna i zjedzona na 2 do 3 godzin przed położeniem się spać. I to są tak naprawdę dwie najważniejsze zasady, które powinny przyświecać przy planowaniu tego ostatniego posiłku w ciągu dnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here